PNUEB

میلاد باسعادت امام رضا(ع) مبارک (لقب ضامن آهو امام رضا برای چیست)

1396/5/12
5091
1
میلاد باسعادت هشتمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رضا (ع) برهمه شما عزیزان مبارک.

همه ما تابحال لقب ضامن آهو را شنیده ایم که به امام رضا (ع) نسبت داده اند. اما می دانید علت این نامگذاری چیست؟
داستان این نامگذاری بدین گونه است:
صیادی در بیابانی قصد شکار آهویی می‌کند و آهو شکارچی را مسافت قابل توجهی به دنبال خود می‌دواند و عاقبت خود را به دامن حضرت علی بن موسی الرضا (ع) که اتفاقاً در آن حوالی حضور داشت می‌اندازد.

صیاد که می‌رود آهو را بگیرد، با ممانعت حضرت رضا (ع) مواجه می‌شود، ولی صیاد چون آهو را صید و حق شرعی خود می‌دانست، در مطالبه و استرداد آهو پافشاری می‌کند.

امام حاضر می‌شود، مبلغی بیشتر از بهای آهو، به شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد کند. شکارچی نمی‌پذیرد و به عرض می‌رساند: من همین آهو را که حق خودم است، می‌خواهم و نه غیر آن را ...

و آن وقت آهو به زبان می‌آید و سخن گفتن آغاز می‌کند و به عرض امام می‌رساند که من دو بچه شیری دارم که گرسنه‌اند و چشم به‌راه‌اند که بروم شیرشان بدهم و سیرشان کنم. علت فرارم هم همین است و حالا شما ضمانت مرا نزد این شکارچی بفرمایید که اجازه دهد بروم و بچه هایم را شیر دهم و برگردم و تسلیم صیاد شوم.
امام رضا (ع) هم ضمانت آهو را نزد شکارچی کرد و خود را به صورت گروگان در اختیار وی قرار داد.

آهو رفت و به‌ سرعت بازگشت و خود را تسلیم شکارچی کرد.

شکارچی که این وفای به عهد را می‌بیند، منقلب می‌گردد و آن گاه متوجه می‌شود که گروگان او، علی بن موسی الرضا است. بدیهی است فوراً آهو را آزاد می‌کند و خود را به دست و پای حضرت می‌اندازد و عذر می‌خواهد و پوزش می‌طلبد. حضرت نیز مبلغ قابل توجهی به او می دهد و تعهد شفاعت او را در قیامت نزد جدش می‌کند و صیاد را خوشدل روانه می‌سازد.

امامی که این چنین ضمانت آهویی را می کند، حتما و بلاشک ضمانت ما را نیز پیش خدای متعال می کند. حال برعهده ما است که بتوانیم همانند آهو بر قول خویش بمانیم و ضامن خود را خشنود گردانیم و یا با بدعهدی او را پیش خداوند متعال شرمنده گردانیم.

میلاد باسعادت هشتمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رضا (ع) برهمه شما عزیزان مبارک.


امتیاز دهید
5
1 رای

فروشگاه کتاب دیجیتالی کتابچین


کتابچین یک اپلیکیشن کتابخوان است که امکان مطالعه ی هزاران کتاب الکترونیک و صوتی را در هر زمان و مکان فراهم می کند.
در کتابچین شما می توانید نسخه الکترونیک کتابها را با یک سوم قیمت چاپی آنها خریداری نمایید . همچنین کتابهای رایگان زیادی نیز در دسترس شما خواهد بود که به راحتی می توانید دانلود و مطالعه کنید.


اپلیکیشن کتابچین در تمامی گوشی ها (اندروید و آی او اس) و همچنین کامپیوتر و لپ تاپ قابل اجراست.


دانلود کتابچین

ارسال نظر

  1. میلاد امام رضا بر همه مبارک