PNUEB

شرایط و نحوه پذیرش بدون کنکور و براساس سوابق در مقطع کارشناسی دانشگاه ها

1401/5/4
1364
0
سالهاست که دانشگاه های ایران در مقطع کارشناسی، نسبت به پذیرش دانشجویان براساس سوابق تحصیلی

سالهاست که ظرفیت دانشگاه های کشور در مقطع کارشناسی برای اکثر رشته ها بیشتر از داوطلبان است. به جز رشته های زیر مجموعه علوم تجربی و رشته های حقوق، تربیت بدنی و روانشناسی، در بقیه رشته ها ظرفیت دانشگاه ها به مراتب بیشتر از داوطلبین است و همین امر سبب می شود هرساله تعداد زیادی از صندلی های دانشگاه ها خالی بماند.

سالهاست که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مقطع کارشناسی، نسبت به پذیرش دانشجویان براساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور، اقدام می کنند. در این روش دیگر لازم نیست که حتما متقاضی در کنکور سراسری شرکت نماید و کافیست در مهلت تعیین و اعلام شده ، وارد سایت سنجش شده و نسبت به ثبت نام و درخواست خود اقدام نماید.

دانشگاه پیام نور هم از این قضیه مستثنی نیست و سالهاست که بدون کنکور و تنها براساس سوابق تحصیلی در مقطع کارشناسی پذیرش می نماید.

در ادامه با ما همراه باشید تا درمورد پذیرش بدون کنکور مقطع کارشناسی بیشتر بدانید.

زمان و مهلت ثبت درخواست در پذیرش بدون کنکور کارشناسی

هرساله معمولا در مرداد ماه، نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام می شود. بعد از اعلام نتایج اولیه، نوبت انتخاب رشته فرا می رسد. این دقیقا همان زمانی است که متقاضیان پذیرش بدون کنکور می توانند وارد سایت سنجش شده و درخواست خود را ارائه دهند.

به عبارتی دیگر، همزمان با انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری، متقاضیان پذیرش بدون کنکور نیز می توانند به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه و با خرید کارت علاقه مندی، نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته خود اقدام کنند.

بنابراین در همان مرداد ماه معمولا ثبت نام پذیرش بدون کنکور دانشگاه ها و موسسات آموزشی و دانشگاه پیام نور آغاز شده و تا پایان مهلت انتخاب رشته که حدودا ده روز است ادامه دارد.

نحوه ثبت درخواست پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی دانشگاه ها

همانطور که در بالا ذکر شد، برای ثبت درخواست پذیرش بدون کنکور، در مهلت تعیین شده باید وارد سایت سنجش شوید.

سپس نسبت به خرید کارت علاقه مندی و شرکت در پذیرش بدون کنکور اقدام کنید .

در ادامه باید روند ثبت نام خود را در همان سایت سنجش تکمیل کنید و در نهایت براساس دفترچه انتخاب رشته پذیرش بدون کنکور، نسبت به انتخاب و ثبت رشته محل های مورد نظر خود اقدام نمایدد.

در پایان کد رهگیری و شماره پرونده خود را یادداشت نمایید تا در هنگام اعلام نتایج بتوانید نتیجه درخواست خود را مشاهده نمایید.

زمان اعلام نتایج پذیرش بدون کنکور کارشناسی دانشگاه ها

نتابج درخواستهای پذیرش بدون کنکور، همزمان با نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سایت سنجش اعلام می شود.

داوطلبان می بایست وارد سایت سنجش شده و با مشخصات شخصی و کد پرونده خود،  نتیجه انتخاب رشته خود را مشاهده نمایند.

شرایط شرکت در پذیرش بدون کنکور کارشناسی دانشگاه ها

1- داوطلبان حتما باید دارای مدرک پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید 3-3-6  ویا دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی باشند. البته برخی دانشگاه ها، با مدرک دیپلم نظام سالی واحدی و ترمی نیز پذیرش دارند، مانند دانشگاه ازاد و برخی غیرانتفاعی ها

2- سابقه تحصیلی متقاضی باید وضعیت نسبتا خوبی داشته باشد. چون موافقت دانشگاه ها با درخواست پذیرش، به سوابق تحصیلی متقاضی بستگی دارد.(منظور از سوابق تحصیلی، معدل کتبی دیپلم و معدل کل دیپلم است.)

3- متقاضیان پسر مشمول سربازی، نباید مشکلی از بابت سربازی داشته باشند. یعنی سرباز فراری و یا غایب نباشند.

4- بومی بودن متقاضیان، امتیاز مثبتی است که دانشگاه ها در اعطای پذیرش به ان توجه زیادی می کنند.

5-در رشته های پرطرفدار، مانند حقوق یا روانشناسی، معدل دیپلم ملاک بسیار مهمی است. ولی در بقیه رشته ها، معمولا دانشگاه ها با درخواست های ارائه شده موافقت می کنند.

شرایط ویژه دانشگاه پیام نور برای پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی

1- دردانشگاه پیام نور، داشتن مدرک پیش دانشگاهی، کاردانی، دیپلم نظام جدید 6-3-3 و یا دیپلم نظام قدیم برای ثبت نام الزامی است.

2- چنانچه شخصی با مدرک کاردانی، درخواست پذیرش بدهد و دوره پیش دانشگاهی را نگذرانده باشد، دانشگاه پیام نور با درخواست او موافقت می کند، ولی به احتمال فروان دروس او را تطبیق نمی زند.

3- در پذیرش بدون کنکور دانشگاه پیام نور، دانشجو می تواند بعد از قبولی و ثبت نام، با گذراندن حداقل 12 واحد با حداقل معدل 12، درخواست تغییر رشته بدهد.

4- برای ثبت نام در پذیرش بدون کنکور دانشگاه پیام نور، در هنگام ثبت نام در سایت سنجش، باید تیک مربوط به علاقه مندی انتخاب رشته در دانشگاه پیام نور را باید بزنید.


امتیاز دهید
0
0 رای

فروشگاه کتاب دیجیتالی کتابچین


کتابچین یک اپلیکیشن کتابخوان است که امکان مطالعه ی هزاران کتاب الکترونیک و صوتی را در هر زمان و مکان فراهم می کند.
در کتابچین شما می توانید نسخه الکترونیک کتابها را با یک سوم قیمت چاپی آنها خریداری نمایید . همچنین کتابهای رایگان زیادی نیز در دسترس شما خواهد بود که به راحتی می توانید دانلود و مطالعه کنید.


اپلیکیشن کتابچین در تمامی گوشی ها (اندروید و آی او اس) و همچنین کامپیوتر و لپ تاپ قابل اجراست.


دانلود کتابچین

ارسال نظر