PNUEB

راهنمای تحصیل و قبولی در امتحانات دانشگاه پیام نور ویژه ورودی های جدید

1401/7/28
2757
0
تحصیل و قبولی در امتحانات دانشگاه پیام نور زیاد سخت نیست، اگر راه و روش آن را بدانید

دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور است که بیشترین تعداد ورودی های جدید را در هر سال و در بین دانشگاه های کشور داراست.

وجود واحدهای دانشگاهی در اقصی نقاط کشور، پشتیبانی از اکثر رشته های تحصیلی (بغیر از رشته های پزشکی و پیراپزشکی تمامی رشته های دیگر را شامل می شود)، شهریه پایین تر نسبت به دانشگاه های ازاد و غیرانتفاعی، اجباری نبودن حضور در دانشگاه و تحصیل غیرحضوری و ... از جمله دلایلی است که سبب شده دانشگاه پیام نور با استقبال متقاضیان مواجه شود.

ولی نکته ای که در دانشگاه پیام نور دارای اهمیت است، نحوه مطالعه و تحصیل در این دانشگاست.

در دانشگاه پیام نور برای تدریس از منابع رسمی و معتبری استفاده می شود که همان ها ملاک امتحان پایان ترم هستند و نه جزوه اساتید. دانشجو برای امتحان پایان ترم باید منبع و کتاب معرفی شده توسط دانشگاه را مطالعه کند و مانند سایر دانشگاه ها خبری از جزوه و منابع غیررسمی نیست.

این موضوع در ابتدای امر ممکن است سبب شود تا ورودی های جدید دانشگاه از حجم سنگین کتابها ترسیده و نگران تحصیل و پاس کردن امتحانات خود باشند. ولی باید بگوییم که اصلا نگران نباشید، تحصیل در پیام نور آنطور که فکر میکنید سخت نیست و راه و روش دارد. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم و تجربه چندین ساله خود را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای تحصیل و قبولی در امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور

1- اولین و مهمترین نکته در دانشگاه پیام نور این است که مطالعه کتب را به شب امتحان نسپارید. سعی کنید حتی المقدور در کلاسهای دانشگاه شرکت کنید تا در طول ترم نیز به میزانی از آمادگی برسید. اگر توانایی شرکت در کلاسها رو ندارین و یا شاغل هستین و نمیتونین در طول ترم برای درسها وقت بگذارید، بیست روز پیش از امتحانات شروع کنین به خواندن منابع و بررسی نمونه سوالات.

2- امتحانات میانترم را بسیار جدی بگیرید. در پیام نور نمره امتحان پایان ترم از 12 می باشد و 8 نمره الباقی برای امتحان میانترم است. یعنی اگر شما نمره کامل میانترم را داشته باشید نصف بیشتر راه قبولی را سپری کرده اید. امتحان میانترم برخلاف نمره میانترم در اختیار استاد است و معمولا حجم کتاب برای مطالعه کمتر از پایان ترم است و احتمال اینکه استاد از جزوه خودش آزمون بگیرد بسیار است. در برخی موارد هم دیده شده که اساتید براساس حضور در کلاس و یا درخواست مقاله و تحقیق، نمره میانترم می دهند. پس امتحان میانترم را به هیچ وجه از دست ندهید.

3- جزوات اساتید بسیار راهگشاست. فکر کنید درسی مثل معماری کامپیوتر با آن حج سنگین و مطالب سخت را بدون شرکت در کلاس و یا داشتن جزوه بخواهید بخوانید. با شروع کتاب حسی از ناامیدی و بی انگیزگی برای فهم مطالب ممکن است در شما ایجاد شود، ولی اگر در کلاسها شرکت کرده باشید و یا جزوه ای از آن داشته باشید خواهید فهمید که اصلا جای نگرانی نیست و درس آنقدرا سخت نیست. پس سعی کنید یا در کلاسها شرکت کنید و یا از کسانی که در کلاس شرکت کرده اند و جزوه دارند، جزوه آنها را برای خود کپی کنید. گاهی همین جزوات برای پاس کردن درسها کافیست.

4- از بررسی نمونه سوالات به هیچ وجه غافل نشوید.

امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور بصورت سراسری و متمرکز است. از این رو در یک قالب استاندارد توسط دانشگاه طراحی می شود و میزان حجم بندی خاصی از منبع درسی دارد. مثلا از بخش های مهمتر کتاب تعداد سوالات بیشتری می آید و در بخش هایی که مهم نیستند سوالات کمتری دارند.

اگر شما نمونه سوالات نیمسالهای قبل دروس را بررسی کنید یک قدم خیلی بزرگ برای موفقیت و پاس شدن دروس خود برداشته اید. با بررسی سوالات ترم های قبل شما با نحوه طراحی سوالات و بخش های مهمتر منبع درسی آشنا خواهید شد و متوجه می شوید که بیشتر وقت خود را باید برروی چه مباحثی بگذارید. البته از این موضوع که گاها سوالات آزمون شبیه ترم های قبل است هم نباید گذشت. پس حتما نمونه سوالات نیمسالهای قبل دروس پیام نور را بررسی کنید. مهم نیست برای چه نیمسالی است و یا چه تعداد است. هرچه جدیدتر باشد بهتر ولی مهم این است که حداقل یک مورد نمونه سوال کار کنید. این را از ما به یادگار داشته باشید، نمونه سوالات کمک بسیار بزرگی به شما خواهد بود.

شما عزیزان می توانید کتابچه نمونه سوالات دروس پیام نور را از سایت Pnueb.com دریافت نمایید.

5- فراموش نکنید که شرکت در کلاسهای عملی اجباری است. در کلاسهای عملی حتما شرکت کنید و سعی کنید نمره خوبی از بخش عملی کسب کنید. همین دروس عملی و نمره آنها تاثیر بسیاری در معدل شما خواهد گذاشت.

6- حتما حتما لیست وضعیت منابع بروز رشته خود را از سایت پیام نور دریافت کنید و بخش حذفیات آن را چک کنید. شاید تمام منبع درسی معرفی شده نیازی به خواندن نداشته باشد.  در لیست وضعیت منابع و در ستون انتهایی آن، حذفیات منابع درسی نوشته شده است. برای اطلاع از نحوه دریافت لیست وضعیت منابع به لینک زیر مراجعه کنید.

دریافت جدیدترین لیست ارائه دروس و لیست وضعیت منابع رشته های پیام نور

 

7- نکته اخر اینکه همیشه بنحوی انتخاب واحد کنید که دروس سخت و آسان با هم اخذ شوند و فاصله بین امتحانات آنها حداقل یک یا دو روز باشد.از برداشتن دروس سخت و دروسی که امتحانات آنها پشت سرهم هست خودداری کنید.

 

در پایان امیدواریم که دوران تحصیل در دانشگاه پیام نور، دورانی شیرین و آینده ای روشن و پر ازامید در انتظار شما عزیزان باشد.

ما در تمام طول دوران تحصیل با شما خواهیم بود. شما می توانید از طریق بخش ارسال نظر همین خبر و یا ادمین کانال تلگرام با ما در ارتباط باشید.

ادمین کانال تلگرام:

T.me/Beroozchannel_admin


امتیاز دهید
3.5
2 رای

فروشگاه کتاب دیجیتالی کتابچین


کتابچین یک اپلیکیشن کتابخوان است که امکان مطالعه ی هزاران کتاب الکترونیک و صوتی را در هر زمان و مکان فراهم می کند.
در کتابچین شما می توانید نسخه الکترونیک کتابها را با یک سوم قیمت چاپی آنها خریداری نمایید . همچنین کتابهای رایگان زیادی نیز در دسترس شما خواهد بود که به راحتی می توانید دانلود و مطالعه کنید.


اپلیکیشن کتابچین در تمامی گوشی ها (اندروید و آی او اس) و همچنین کامپیوتر و لپ تاپ قابل اجراست.


دانلود کتابچین

ارسال نظر